maandag 31 maart 2008

werk in uitvoering: galajurk

Een galajurk ontwerpen begint met een paar schetsjes.


helaas kan ik niet echt tekenen maar gelukkig heb ik wel wat ideetjes die ik daarna uit kan gaan werken in een patroon op maat.


Dit is mijn proefjurk. En dan begint het: de hals word toch rond ipv vierkant omdat dat mooier staat. 1 enkele punt in het voorpand staat toch niet zo mooi. Dus nog een punt van gele stof ingezet. Hmm dat begint erop te lijken.



uiteindelijk knip ik voor mijn gala jurk niet 1 maar 12 punten. 6 voor de bovenjurk en 6 voor de onderjurk.
Na het inzetten van de eerste 6 punten kom ik tot de ontdekking dat de punten niet allemaal op dezelfde hoogte beginnen. Dus alles weer uitgehaald. Denk niet dat ik jullie hoef te vertellen dat dat in zwarte zijde niet zo eenvoudig gaat. Zwart op zwart is sowieso slecht te zien en de zijde is natuurlijk ook niet zo sterk en rafelt snel uit. Maar het is gelukt en de punten zitten nu allemaal op de gewenste plaats.
Omdat ik enkel tegen natuurlijke stoffen kan is de voeringjurk gemaakt van zijde en een soepele katoen. (het bovenstukje is gewoon uit zijde gemaakt en het rokdeel uit katoen.)
De volgende stap is dat ik de twee jurken langs de hals en armgaten op elkaar zet en daarna de schoudernaden ga sluiten.
Heb tussendoor de jurk al een paar keer in elkaar geregen gepast en ik moet zeggen dat hij,ondanks dat ik een galajurk niet zo zag zitten,steeds beter gaat staan.
groetjes kronova

1 opmerking:

Anoniem zei

Yes, een gala -jurk en ik deed/doe precies hetzelfde, had ook de binnenvoering van dezelfde stof en wilde het zo aan elkaar naaien. Maar.. hoe doe je dat?
Vooral dat bovenstukje hé.
De hals, de armsgaten. Ik krijg het niet voor elkaar. Hoop dat je een tipje van de sluier kan oplichten.(margriet53@live.nl)