dinsdag 19 augustus 2008

Het naaien van voile??? tips zijn welkom!!!!!!

Voor mijn dochter was ik enthousiast begonnen om een tuniekblouse te naaien van voilestof. Nu ben ik eindelijk zover dat ik de delen in elkaar kan zetten met de naaimachine maar welke steek ik ook probeer, de stof krijg ik niet mooi strak genaaid. Nu hoorde ik van iemand om het eens met vloeipapier te proberen. Dit heb ik zelf nog nooit gedaan en nu hoop ik eigenlijk, zou jij me daar meer over kunnen vertellen hoe ik dat ga aanpakken?

Deze vraag houd me bezig. Heb zelf niet zo heel veel ervaring met het verwerken van voile. De paar keer dat ik er mee heb gewerkt had ik geen problemen of dat nu kwam door het boventransport van de pfaff of dat ik veel geluk had weet ik niet.

Maar evengoed ben ik op zoek naar een antwoord.

Dit is tevens een oproep aan alle lezers die een goede tip voor ons hebben!

Het kan aan de naald liggen; gebruik je een dunne naald?

De tip met vloeipapier kun je natuurlijk gewoon uitproberen, liefst natuurlijk op een proefstukje van je stof.

En op internet vond ik nog deze tip:

Naaigaren voor fijne en/of luxe stoffen20-07-07 van Helen Zandt (
Naaipatronen.nl)
Moet u fijne stoffen verwerken zoals bijv. zijde, satijn, voile, organza of georgette? Gebruik dan Alterfill garen i.p.v. het reguliere naaigaren. Ik ben in de tijd dat ik veel zijden galakleding maakte erg enthousiast geworden over Alterfill, omdat het een prachtige gladde naad geeft. Het garen is wat dunner, maar supersterk en rekt als het warm wordt een beetje op. Hierdoor wordt uw naad helemaal glad als u de naad openstrijkt. Alterfill is o.a. verkrijgbaar bij
Beauty vof .

groetjes kronova


edit: heb ook hier om raad gevraagd.

1 opmerking:

Anoniem zei

missch. heb je het al klaar, maar ik deed er gewoon een krant onder. als je klaar bent met naaien scheur je hem zo langs de naad af.
grts margriet