maandag 24 februari 2014

granny stripe kol

Soms blijven er van die halve ideeën in je hoofd hangen die er om vragen toch eens uitgewerkt te worden.
Dit is er zo een.  gewoon maar begonnen met een aantal steken opzetten van wat ik dacht dat een goede lengte was. ik deed dit door telkens tot drie te tellen tijden het haken van de lossen. Haha geen zin in vele steken tellen maar wel dat ik uit zou komen voor de granny stripe. Er is vast ergens wel een tuto voor deze kol maar dat zag ik niet zo snel.

Ik werk met vier kleuren  Rapido plus voor haaknaald 4-4,5:
* bessenrood 9210
* een oudroze 9250
* een blauwgrijze 9288
* donkergrijs 9258
De ketting losse sloot ik met een halve vaste. (haaknaald nr 5)
De granny stripe bestaat uit drie stokjes, 1 losse, drie stokjes enz.
Eerst had ik elke stripe, die ik trouwens ook met een vaste sluit aan het einde van de toer, van kleur gewisseld maar dat werd me toch een beetje te druk. Dus na 8 toeren heel de boel maar weer uitgetrokken. Nu alles twee aan twee.

Onder het haken word de kol alsmaar langer en langer.
Daar moet ik volgende keer rekening mee houden. Door het gewicht van de wol zakt het uit.
(weet niet hoe ik het moet omschrijven)
Maar goed hij is af. Dochterlief is er blij mee en oudste besteld een eigen exemplaar.
Dus kans om van mijn "fouten" te leren.
groetjes Kronova

3 opmerkingen:

Annette zei

Hoe kan ej dat tegen gaan dan dat ie langet wordt, mijn granny stripe delen is ondertussen minstens een meter lang, en in de breedte wordt hij inderdaad steeds breder.. ik dacht eerst dat ik me een verkeerde haaknaald verder gegaan ben, maar dat is dus normaal?

kronova zei

Ik heb niet zoveel ervaring maar ik denk dat het scheelt als ik de losse tussen de blokjes van drie stokjes weglaat. En ik ga minder steken opzetten de volgende keer. Maar misschien leest er hier iemand met meer ervaring mee die ons een tip kan geven :)

Nicole Claudia zei

Dat komt omdat alleen losse gewoon minder ruimte inneemt dat als je gewoon stokjes haakt op die losse.

Er is ook een andere manier van opzetten, dan haak je niet eerst een hele sliert, maar haak je direct een stokje bovenop die losse. Op die manier kan je veel makkelijker bepalen hoe lang iets moet worden. Het kan ook met halve stokjes of vaste. Hieronder de link

http://www.garnstudio.com/lang/nl/video.php?sort=&thumbnails=&categoryid=2

Groetjes, Collie